Naslovnica Pretraživanje AA
 
GRUPA ZA RAZVOJ INVALIDSKOG VOZILA S MOGUĆNOŠĆU SAVLADAVANJA STEPENICA

Grupa za razvoj invalidskog vozila s mogućnošću savladavanja stepenica

Kratki opis područja istraživanja

Statistika procjenjuje da je danas 28 milijuna ljudi ovisno o tehničkim pomagalima pri kretanju. U razvijenim državama (Europa, SAD, Australia) statistike su dosta puzdane, ali o stanju u ostatku svijeta ostaje samo nagađanje. U Republici Hrvatskoj živi gotovo 150.000 osoba s oštećenjem lokomotornog sustava, a prema službenoj evidenciji Hrvatske udruge paraplegičara i tetraplegičara gotovo 11.000 njih trajno su vezani uz invalidska kolica. Svake se godine broj osoba s paraplegijom i tetraplegijom u Republici Hrvatskoj poveća za oko 100. Veliki dio tih ljudi je i dalje sposobno i želi raditi, umjesto biti na teret zajednici. Međutim, naš svijet je izgrađen za nas „normalne“ ljude koji misle da će zauvijek biti sposobni kretati se njime.

Računa se da u svijetu svaka 250-ta osoba treba invalidska kolica. Ona mogu biti pogonjena mišićima čovjeka, ali u velikom broju slučajeva moraju biti motorizirana. Bez obzira na pogon, sva kolica imaju kotače što im ograničava kretanje po terenu s malo neravnina, a njihov najveći neprijatelj su stepenice. S druge strane, stepenice su često tehničko rješenje kojim povezujemo dvije horizontalne ravnine na različitim visinama. To u velikoj mjeri ograničava dostupnost prostora osobama u invalidskim kolicima. Za sada se taj problem uglavnom rješava prilagođavanjem i dogradnjom posebnih rampi koje zaobilaze stepenice. To nije uvijek moguće, a kada je i moguće cijena je visoka i zajednica je nije uvijek spremna platiti. Uostalom, to rješava samo pojedinačni slučaj, a njih ima mnogo. Niti jedna zajednica nije dovoljno bogata da ih sve riješi. Puno bolje rješenje bila bi izgradnja kolica koja bi, pored uobičajene vožnje po ravnom terenu, bila sposobna i za penjanje po stepenicama. Na taj način bi invalid svoje rješenje nosio (tj. vozio) sa sobom što bi mu značajno povečalo samostalnost i neovisnost o dodatnoj pomoći.

Razvojem motoriziranog invalidskog vozila s mogućnošću savladavanja stepenica bavile su se mnoge ustanove i tvrtke, ali je malo rješenja prošlo eksperimentalnu fazu i izašlo iz laboratorija. Jedan od najuspješnijih modela proizvodila je tvrtka Independence Technology, a zvao se iBOT. I on je 2009. godine bez obrazloženja povučen iz prodaje, a cijena mu je bila 25.000 USD.

Godine 2010. hrvatska tvrtka KOPACK, koja se primarno bavi proizvodnjom strojeva za pakiranje, započela je razvoj motoriziranog invalidskog vozila s mogućnošću savladavanja stepenica (penjanje/spuštanje). Trenutačno je u fazi izrada modela broj 3 koji bi trebao započeti vožnju sredinom 2014. godine. Suradnja na projektu s Fakultetom strojarstva i brodogradnje započela je već početkom 2011. godine. KOPACK je svoj rad koncentrirao na mehanički dio konstrukcije, a Fakultet na upravljački dio problema.

Nakon modela 1 koji je služio kao polazišna osnova, godinu dana razvijen je model 2 koji je uspješno testiran u ljeto 2013. godine. Vozilo ima četri kotača pogonjena istosmjernim motorima, a može se postaviti i na pomoćn (slobodne) kotače čime je olakšana vožnja u zatvorenim prostorima. Penjanje i spuštanje vozila po stepenicama odvija se preko tzv. penjalica (poluge s krivuljnim mehanizmom) pogonjenih dodatnim motorom. Tijekom penjanja i spuštanja stolica i vozač ostaju u horizontalnoj ravnini, a operacija se dijelom izvodi automatski, a dijelom je pod kontrolom operatera (naredba za slijedeću stepenicu).

Korisnik upravlja vozilom preko upravljačke palice, a na raspolaganju mu je i konzola s prikazom i tipkama pa može birati načine rada i parametre procesa vožnje. Upravljačko računalo vozila je bežičnom komunikacijom povezano s osobnim računalom koje bilježi kinematiku vozila i ostale parametre procesa vožnje. Također, moguće je vozilom upravljati daljinski, bez prisutnosti operatera u stolici vozila. Upravljanje vozilom je intuitivno i može se uz malo vježbe brzo naučiti.

Za sada nijedna institucija nije pokazala interes za suradnju u razvoju vozila, a cjelokupne dosadašnje troškove razvoja podmirila je tvrtka KOPACK.

    

Popis članova

  • Milan Kovač, dipl. ing.
  • Prof. dr. sc. Mladen Crneković
  • Zdravko Kučan, dipl. ing.

Kontakt

Milan Kovač, dipl. ing.
KOPACK d.o.o.
Nova Cesta 181A, 10000 Zagreb
Tel: (01) 6191 810

Prof. dr. sc. Mladen Crneković
Fakultet strojarstva i brodogradnje
Ivana Lučića 5, 10000 Zagreb
Tel: (01) 6168 435